Ruta de navegación

Actualidad

null La Unitat de Mitjans Aeris del SEM ha realitzat més de 23.000 assistències a pacients en 10 anys

Actualidad
22/03/2022
La Unitat de Mitjans Aeris del SEM ha realitzat més de 23.000 assistències a pacients en 10 anys

Aquest mes es commemoren 10 anys de la creació de la Unitat de Mitjans Aeris (UMA) del Sistema d’Emergències Mèdiques de Catalunya (SEM), una unitat que coordina i gestiona tots els helicòpters medicalitzats de Catalunya des de la Central de Coordinació Sanitària (CECOS) del SEM a l’Hospitalet de Llobregat. El SEM commemorava el 2021 la data de la seva creació, una iniciativa que va néixer de la mà d’un grup de pediatres especialitzats en cures intensives pediàtriques, en el que s'hi trobava el Dr. Eduard Carreras, del Servei de Pediatria de Sant Pau.

La UMA es va crear el mes de març de 2012 amb l’objectiu de centralitzar tots els vols sanitaris en helicòpter operats pel Sistema d’Emergències Mèdiques a tot el territori de Catalunya. En els darrers deu anys, la UMA ha estat activada més de 26.000 vegades, havent realitzat al voltant de 23.000 assistències a pacients, de les quals gairebé el 4% són pacients de pediatria. D’altra banda, la tipologia de servei que ha requerit més assistències ha estat els traumatismes que esdevé prop del 40% de les intervencions.

La Unitat de Mitjans Aeris (UMA) està integrada per 4 bases distribuïdes pel territori català, on es troben els helicòpters medicalitzats, per professionals especialitzats i per la Taula de Coordinació de Vol, única en el marc dels sistemes d’emergències mèdiques de l’Estat Espanyol. Des de la seva creació ara fa 10 anys, la taula de vol suposa un suport essencial, ja que garanteix la coordinació dels recursos aeris i contribueix al compliment dels estàndards de qualitat establerts pel SEM, disminuint el temps d’assistència  i garantint  la seguretat durant tota l’operació aeronàutica.    

Els primers vols de pacients amb professionals sanitaris es van iniciar el 1987 amb un helicòpter de Bombers amb base a Sant Cugat. El 2002 es van començar a distribuir els recursos a diferents punts del territori de Catalunya per tal d’acostar el servei a tots els ciutadans, no va ser fins el 2012 que la creació de la Unitat de Mitjans Aeris del SEM va permetre centralitzar la coordinació de tots els vols de pacients de Catalunya.

La creació de la UMA ha permès, doncs, garantir l’equitat territorial, integrant la gestió i coordinació de les bases distribuïdes en punts estratègics per donar resposta a tot el territori català de manera ràpida i eficient. Les 4 bases actuals del SEM a Catalunya es estan situades a l’heliport de l’Hospital Universitari Dr. Josep Trueta de Girona, a l’heliport de Tremp, a l’heliport de Móra d’Ebre i a l’heliport de l’Hospital Universitari del Parc Taulí de Sabadell.

En aquest darrer heliport, s’hi troba l’únic helicòpter medicalitzat que, des de 2018, opera les 24 hores del dia els 365 dies a l’any. Des de llavors, més de 500 pacients han estat atesos en horari nocturn.

A més de les bases del SEM, al llarg d’aquests 10 anys s’han anat consolidant diverses helisuperfícies que operen 24 hores arreu del territori. A dia d’avui, ja en són 14 les helisuperfícies que operen tant de dia com de nit, gràcies a les dues darreres incorporacions: l’heliport de l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona i el de l’Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona. Properament, l’heliport de Tremp i la zona de l’aeroport de la Seu d’Urgell també donaran servei al vol nocturn.

L’ampliació del servei en franja nocturna de totes aquestes helisuperfícies suposa “un gran avenç per poder donar resposta als pacients temps-depenent tant en serveis primaris com en trasllats interhospitalaris” destaca Merche Val, cap de la Unitat de Mitjans Aeris del SEM. Afegeix que també permet reduir el temps de trasllat “ fins a 1h 30 en alguns casos” i  permet millorar la fisiopatologia dels pacients crítics.  

 

Les assistències i trasllats pediàtrics en helicòpter

Els trasllats pediàtrics en helicòpter es van iniciar el 1995 a l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau i han estat coordinats i gestionats des de la UMA els últims 10 anys. L’Helicòpter d’Emergències Medicalitzat (HEMS) del SEM va ser el primer a incloure pediatres i infermeres pediàtriques a bord en les assistències i trasllats d’infants.

El SEM pediàtric aeri permet acostar especialistes en patologia crítica en un termini molt curt de temps a zones que no disposen dels recursos tècnics i humans necessaris per al tractament d’aquests infants. També realitza trasllats interhospitalaris en tot el territori de Catalunya i Andorra.

A partir de l’any 2019 l’Hospital Parc Taulí de Sabadell s’incorpora al SEM pediàtric i es comencen a realitzar vols pediàtrics amb infermers/es i metges/sses especialitzats en pediatria d’aquest Hospital.

“L’helicòpter és una veritable UCI mòbil preparada per atendre, estabilitzar i traslladar els pacients més crítics. Van equipades amb material electromèdic d’última generació, i incubadora o llitera elèctrica, segons l’edat de l’infant. Aquest equipament permet als professionals sanitaris poder estabilitzar el pacient, mantenir-lo estable durant el trasllat i arribar a l’hospital de destí en les millors condicions”, explica Merche Val.

 

L’equip humà de la Unitat de Mitjans Aeris del SEM

La UMA està format per un equip humà de més de 150 professionals, més de 130 dels quals són professionals assistencials. La Taula de Coordinació de Vol està integrada per un Coordinador/a de Vol (infermer/a) i un Auxiliar de Vol (Tècnic/a en Emergències Sanitàries). Ambdues posicions estan formades i especialitzades en la gestió de recursos aeris. La seva principal funció és garantir la seguretat de l’assistència i dels professionals que van a l’helicòpter SEM, així com preveure i controlar la meteorologia del moment.

A la vegada, donen suport a altres recursos aeris d’emergència (com Bombers de Catalunya o Mossos d’Esquadra, entre d’altres). També, poden donar suport sanitari i de coordinació a altres serveis d’helicòpters medicalitzats de fora del territori català com ara Aragó i Andorra, i ser un reforç per a la seguretat dels professionals durant l’aterratge i l’enlairament. 

D’altra banda, la tripulació està formada per un/a pilot, un/a copilot, un/a infermer/a i un/a metge/ssa. Pel que fa a l’equip sanitari tenen l’especialització d’emergències i a més a més, la formació específica per poder treballar en un helicòpter medicalitzat (formació HEMS – Helicopter Emergency Medical Service).