Noticias del Hospital de Sant Pau
Sant Pau ha signat un acord de col·laboració amb el col·legi Mare de Déu dels Àngels per incorporar la Robòtica Educativa (aprendre a dissenyar, construir i programar robots) com una eina més en la Teràpia Ocupacional del Servei de Medicina Física i Rehabilitació de l’Hospital.
Els alumnes de l’assignatura de RobÈtica (ESO-Batxillerat), del col·legi Mare de Déu dels Àngels, prepararan activitats, reptes robòtics i/o jocs personalitzats per als pacients que fan Teràpia Ocupacional. Sempre sota la supervisió i guiatge dels professionals de l’Hospital i acompanyats pel professor de RobÈtica del col·legi (Vicenç Casas), els mateixos alumnes serien els que anirien a Sant Pau amb tot el material robòtic i posarien en pràctica, interactuant amb els pacients, les activitats robòtiques dissenyades.
Possibles beneficis de l’activitat
Objectius concrets de rehabilitació física: integració del costat plègic, coordinació visomotora i bimanual, força i destresa manual, equilibri, habilitats visoperceptives, planificació i seqüenciació,... tant en adults com en infants.
Els pacients de Teràpia Ocupacional rebran per part dels alumnes una atenció individualitzada. Els alumnes tindran un paper actiu tot fent de ‘professors- acompanyants’.
Aprenentatge de coneixements útils i d’actualitat: amb aquest projecte no sols es miraria de millorar l’assoliment dels objectius terapèutics de cada pacient, sinó que a més a més aquests aprendrien coneixements i conceptes útils per a la societat actual (electrònica, mecànica, programació, STEM, etc.).
Autoestima: la construcció i programació de robots pot ajudar, especialment en aquells pacients més grans, a millorar la seva autoestima ja que, i lligant-ho amb el punt anterior, veurien que no sols treballen els objectius terapèutics sinó que a més a més aprenen robòtica.
Cost zero: la implementació del projecte no implicaria cap cost per part de l’Hospital, ja que els kits de robòtica educativa són del col·legi Mare de Déu dels Àngels.
Visibilitat: aprofitant una possible investigació científica per tal d’avaluar si la robòtica educativa pot ser una bona eina per ser incorporada en Teràpia Ocupacional, es generarien articles i participacions en congressos, fets que ajudarien a donar visibilitat i valor afegit al projecte.
Proximitat: la proximitat de les entitats i el treball comunitari a la zona d’influència facilita el desplaçament dels alumnes, la coordinació i la flexibilitat alhora que promou projectes de proximitat que ens impliquen més.
Millora en l’assoliment dels objectius terapèutics fixats en Teràpia Ocupacional aprofitant els punts forts de la Robòtica Educativa:
Motivació: l’aprenentatge de robòtica motiva molt tant als pacients com als alumnes.
Adaptabilitat a edats diferents i pacients diversos: els kits de robòtica educativa es poden emprar en baixa dificultat i gradació més complexa. A més a més, com que amb un mateix kit es poden construir una gran varietat (gairebé infinita) de robots, es poden adaptar les activitats i reptes a cada pacient.
Joc: és molt senzill plantejar activitats i reptes robòtics on el joc és el protagonista.