batv
Drets dels ciutadans en relació amb la salut i l’atenció ciutadana
- Drets relacionats amb la igualtat i la no discriminació de les persones
- Dret a l’atenció sanitària i als serveis de salut.
- Dret a gaudir, sense discriminació, dels drets reconeguts en aquesta carta.
- Dret dels col.lectius més vulnerables davant d’actuacions sanitàries específiques.
- Drets relacionats amb l’autonomia de la persona
- Dret de la persona a ser informada prèviament, per tal de poder donar després el seu consentiment (consentiment informat), perquè se li apliqui qualsevol procediment diagnòstic o terapèutic.
- Dret del malalt a escollir entre les diferents opcions terapèutiques i a renunciar a rebre tractaments mèdics o les actuacions sanitàries proposades
- Dret del menor a ser consultat, a fi que la seva opinió sigui considerada com un fac- tor determinant, en funció de la seva edat i del seu grau de maduresa, sobre les decisions amb relació a les intervencions que es puguin adoptar sobre la seva salut.
- Tota persona té dret a viure el procés de la seva mort, d’acord amb el seu concepte de dignitat.
- Dret al fet que es tinguin en compte les seves voluntats anticipades, establertes mitjançant el document corresponent.
- Drets relacionats amb la intimitat i la confidencialitat
- Dret del pacient a decidir qui pot estar present durant els actes sanitaris.
- Dret a preservar la intimitat del cos d’un pacient respecte d’altres persones.
- Dret a ser atès en un medi que garanteixi la intimitat, la dignitat, l’autonomia i la seguretat de la persona
- Dret a la llibertat ideològica, religiosa i de culte.
- Dret a la confidencialitat de la informació.
- Dret al fet que es demani el consentiment del pacient abans de la realització i difusió de registres iconogràfics.
- Dret a que les dades de caràcter personal siguin tractades segons els requeriments normatius/legals vigents (LOPD15/99).
- Drets relacionats amb la constitució genètica de la persona
- Dret a la confidencialitat de la informació del seu genoma i al fet que aquesta no s’utilitzi per a cap tipus de discriminació.
- Dret a gaudir dels avantatges derivats de les noves tecnologies genètiques dins el marc legal vigent.
- Drets relacionats amb la investigació i l’experimentació científica
- Dret a conèixer si els procediments de pronòstic, diagnòstic i terapèutics que s’apliquen a un pacient poden ser utilitzats per a un projecte docent o d’investigació que, en cap cas, no podran comportar perill addicional per a la seva salut. En tot cas, serà imprescindible l’autorització prèvia i per escrit del pacient, i l’acceptació de la seva decisió per part del metge i de la direcció del centre sanitari corresponent.
- El pacient té dret a disposar d’aquelles preparacions de teixits o mostres biològiques provinents d’una biòpsia o extracció, amb la finalitat de facilitar l’opinió d’un segon professional o la continuïtat de l’assistència en un centre diferent.
- Drets relacionats amb la prevenció de la malaltia i la promoció i la protecció de la salut
- Els ciutadans tenen dret a tenir un coneixement adequat dels problemes de salut de la col.lectivitat que suposin un risc per a la salut, d’incidència i d’interès per a la comunitat, i al fet que aquesta informació es difongui en ter- mes comprensibles, verídics i adequats per a la protecció de la salut.
- Dret a gaudir d’un medi ambient de qualitat.
- Dret a consumir aliments segurs i aigua potable.
- Dret a conèixer els plans, les accions i les prestacions en matèria de prevenció, promoció i protecció de la salut, i a saber com es fan efectius.
- Dret a rebre les prestacions preventives dins el marc de la consulta habitual.
- Dret a rebutjar aquelles accions preventives que es proposin en situacions que no comportin riscs a tercers, sens perjudici del que estableixi la normativa de salut pública.
- Drets relacionats amb la informació assistencial i l’accés a la documentació clínica
- Dret de l’usuari a rebre la informació so- bre el seu procés assistencial i estat de salut
- Dret de l’usuari al fet que la seva història clínica sigui completa i que reculli tota la informació sobre el seu estat de salut i les actuacions clíniques i sanitàries dels diferents episodis assistencials.
- Dret de l’usuari a accedir a la documentació de la seva història clínica.
- Dret de l’usuari a disposar d’informació es- crita sobre el procés assistencial i l’estat de salut.
- Drets relacionats amb l’accés a l’atenció sanitària
- Dret a accedir als serveis sanitaris públics.
- Dret a escollir els professionals i el centre sanitari.
- Dret a obtenir medicaments i productes sanitaris necessaris per a la salut.
- Dret a ser atès dins d’un temps adequat a la condició patològica i d’acord amb criteris d’equitat.
- Dret a sol.licitar una segona opinió.
- Drets relacionats amb la informació gene- ral sobre els serveis sanitaris i la participació dels usuaris
- Dret a disposar de la carta de drets i deures en tots els centres sanitaris.
- Dret a rebre informació general i sobre les prestacions i els serveis.
- Dret a conèixer les prestacions que cobreix l’assegurança.
- Dret a conèixer i identificar els professionals que presten l’atenció sanitària.
- Dret a presentar reclamacions i suggeriments.
- Dret a participar en les activitats sanitàries mitjançant les institucions i òrgans de participació comunitaris i les organitzacions socials, en els termes establerts normativament.
- Dret a utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació, d’acord amb el nivell d’implantació i el desenvolupament d’aquestes tecnologies en la xarxa sanitària.
- Drets relacionats amb la qualitat assistencial
- Dret a l’assistència sanitària de qualitat humana i científica.
- Dret a conèixer el nivell de qualitat dels centres assistencials.
- Dret a rebre una atenció sanitària continua- da i integral.
Deures dels ciutadans en relació amb la salut i l’atenció ciutadana
- Deure de tenir cura de la seva salut i responsabilitzar-se’n. Aquest deure s’ha d’exigir especialment quan se’n puguin deri- var riscos o perjudicis per a la salut d’altres persones.
- Deure de fer ús dels recursos, prestacions i drets d’acord amb les seves necessitats de salut i en funció de les disponibilitats del sis- tema sanitari, per tal de facilitar I’accés de tots els ciutadans a I’atenció sanitària en condicions d’igualtat efectiva.
- Deure de complir les prescripcions generals, de naturalesa sanitària, comunes a tota la població, així com les específiques, determinades pels serveis sanitaris.
- Deure de respectar i complir les mesures sanitàries adoptades per a la prevenció de riscos, la protecció de la salut o la lluita con- tra les amenaces a la salut pública, com ara el tabac, l’alcoholisme i els accidents de trànsit, o les malalties transmissibles sus- ceptibles de ser previngudes mitjançant vacunacions o d’altres mesures preventives, així com de col.laborar en l’assoliment dels seus fins.
- Deure de responsabilitzar-se de I’ús adequat de les prestacions sanitàries ofertes pel sis- tema sanitari, fonamentalment les farmacèutiques, les complementàries, les d’incapacitat laboral i les de caràcter social.
- Deure d’utilitzar i gaudir de manera respon- sable, d’acord amb les normes corresponents, de les instal.lacions i els serveis sanitaris.
- Deure de mantenir el respecte degut a les normes establertes en cada centre, així com a la dignitat personal i professional de les persones que hi presten els seus serveis.
- Deure de facilitar, de forma lleial i certa, les dades d’identificació i les referents al seu estat físic, o la seva salut, que siguin necessàries per al procés assistencial o per raons d’interès general degu- dament motivades.
- Deure de signar el document pertinent, en el cas de negar-se a les actuacions sanitàries proposades, especialment en el cas de proves diagnòstiques, actuacions preventives i tractaments de rellevància especial per a la salut del pacient. En aquest document quedarà expressat amb claredat que el pacient ha quedat suficientment informat de les situacions que se’n poden derivar i que rebutja els procediments suggerits.
- El malalt té el deure d’acceptar I’alta un cop s’ha acabat el procés assistencial que el centre o la unitat li pot oferir. Si per diferents raons existís divergència de criteri per part del pacient, s’esgotaran les vies de diàleg i tolerància raonables vers la seva opinió i, sempre que la situació ho requereixi, el centre o la unitat haurà de cercar els re- cursos necessaris perquè rebi una atenció adequada.